Moikkis moi ja hyvää perjantaita!

Kuten otsikosta voikin jo päätellä, tämän päiväinen postaus käsittelee terveempiä elämäntapoja. Eli aihe josta puhutaan todella paljon. Tai sitten minä vain törmään niihin useammin kuin muut.

Olen seuraillut nyt noin kuukauden ajan instagramissa erilaisia käyttäjiä, jotka arvostavat terveellisiä elämäntapoja. On raakakakkujen tekijöitä, raakasuklaata valmistavia, vegetaristeja ja paljon paljon muita. Rupesin vähitellen kiinnostumaan miten esim. raakakakkuja valmistetaan. Olen aina ollut perso makealle (paheeni) ja huomasin syöväni jotain herkkuja (pääasiassa suklaata) lähestulkoon päivittäin. Huomasin myös, että kasvojeni iho on ollut todella huonossa kunnossa koko kesäloman ajan eikä meikilläkään oikein saa enää peitettyä. Eikä se hyvä mieli ulkonäöstä kestä kuin sen ajan, kun on meikkiä yllä. Heti kun meikit pesee pois, tuntuu kuin se hyvä mielikin valuisi sen kaiken mukana pois. Päätin siis kokeilla, josko terveellisempi ravinto edesauttaisi ihoni hyvinvointiin. En myöskään ole saanut tarpeeksi joitakin vitamiineja ja kivennäisaineita, joten puutostilojakin jo on. Muunmuassa sinkki ja rauta on heti ensimmäiset, joita tiedän saavani liian vähän. Olin viime kuussa verenluovutukseen menossa ensimmäistä kertaa eläissäni, mutta se tyssäsi liian matalaan hemoglobiiniarvoon. Liian yksipuolisen ja epäterveellisen ruokavalioni takia ja erilaisten puutostilojen vuoksi minua myös väsyttää koko ajan. Nukahdan vaikka lattialle, jos siihen satun käymään makaamaan. Myös painon kanssa kamppailen ja varmasti terveellisemmällä ja monipuolisemmalla ruokavaliolla saan painoni haluamiini lukemiin. Tietenkin tähän kaikkeen sisältyy myös riittävä liikunta.

Joten tässä toissailtana kirjoitin äidille kauppalapun seuraavaksi päiväksi, että mitä voisi tuoda kaupasta. Selitin myös yhtäkkisen innostukseni ja äitihän auttoi. Kielsin tuomasta "tavallista" suklaata, mutta jos raakasuklaata olisi kaupassa niin se olisi tervetullutta. Kaupasta tuli kuin tulikin mintun makuista raakasuklaata ja rakastuin siihen välittömästi. Hyvä puoli siinä on, ettei sitä syö paljon sen kitkerähkön (onko tuo edes sana) maun vuoksi. Äitini eikä veljeni tykänneet siitä.

Olen myös koulussa saanut kuulla paljon juttua terveellisestä ruokavaliosta, sillä tulevana lähihoitajana huolehdin siitä, mitä asiakkaani suuhunsa laittavat. Minä myös ohjaan heitä syömään terveellisesti ja monipuolisesti.

En kuitenkaan halua kokonaan jättää esim. eläinkunnan tuotteita, sillä olen aina ollut kauhea maitohiiri ja ruokajuomana olen aina käyttänyt maitoa. Myös kana ja kala ovat sellaisia, joista tykkään todella paljon ja sempä vuoksi haluan voida syödä niitä. Olipas tuo hyvää äidinkieltä. Rasvaisesta kalasta (kuten lohi) saan kuitenkin omega 3 rasvahappoja, jotka ovat terveydelle hyväksi. Mutta lähinnä punainen liha minimiin, jota en yleensäkään syö paljon. Vihanneksia, marjoja, siemeniä ja pähkinöitä syön kuitenkin TODELLA vähän, joten niitä on lisättävä runsaasti ruokavalioon. Jos tällä ruokavaliomuutoksella saan jotain hyvää aikaan jaksamisessani ja ihoni terveydessä, olen ikionnellinen!

Nyt olisi vaihdettava edelleen ylläni oleva yöpaita ulkovaatteisiin, suunnattava nokka kohti ulko-ovea ja lähdettävä lenkille koirakaverin kanssa. Ja kuten olen aiemmissa postauksissani kertonut, minut löytää instagramista. Sinne lisäilen kuvia lähestulkoon päivittäin. Joten menehän ihmeessä seuraamaan jos kiinnostaa.

Hyvää kesän jatkoa sekä alkavaa viikonloppua kaikille!

~ Puolukkka ~